Ikki tillilik — bu ikki tilni bemalol tushunish va ularda muloqot qila olish qobiliyatidir. Bu ko‘nikma ko‘pdan beri madaniy va ijtimoiy jihatdan foydali deb qaralgan, biroq uning ta’siri bundan ancha kengroq bo‘lib, insonning aqliy rivojlanishiga chuqur ta’sir ko‘rsatadi. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, ikki tilli insonlar kuchliroq xotira, yaxshi diqqat, samarali fikrlash va muammolarni hal qilish qobiliyatiga ega bo‘ladi. Ushbu maqolada biz bilingvizmning aqliy foydalari haqida gaplashamiz.
Ijro funksiyalari — bu insonning rejalashtirish, e’tiborni jamlash, ko‘rsatmalarni eslab qolish va bir vaqtning o‘zida bir nechta vazifani bajara olish qobiliyatidir. Ikki tilli odamlar bu sohada yuqori ko‘rsatkichlarga ega bo‘ladi. Ikki til orasida tez-tez almashib turish miyadagi old miya po‘stlog‘i (prefrontal cortex) faoliyatini kuchaytiradi. Bu esa ongli nazorat, muammolarni hal qilish va qaror qabul qilish kabi ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
Ikki tilli insonlar odatda kuchliroq xotiraga ega bo‘ladi. Tilni tanlab ishlatish jarayonida miyaning ishlashi faollashadi, bu esa ishchi xotirani yaxshilaydi. Ishchi xotira — bu qisqa muddatli ma’lumotlarni saqlab qolish va ularni boshqarish qobiliyatidir. Bu esa o‘rganish va yangi holatlarga moslashishda juda muhim.
Ikki til orasidagi almashinuv miyani doimiy ravishda moslashishga majbur qiladi. Bu esa moslashuvchan fikrlashni rivojlantiradi. Ikki tilli insonlar yangi holatlarga tezroq moslasha oladi, muammolarga turli tomondan qaray oladi va tanqidiy fikrlash qobiliyatiga ega bo‘ladi.
Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, ikki tilli insonlar qariganda Altsgeymer kasalligi va boshqa demensiyalardan monolingv (bir tilli) insonlarga nisbatan kechroq aziyat cheka boshlaydi. Bu ikki tilda muloqot qilish orqali miya doimiy ravishda faol ishlaydi va kognitiv zaxira (ya’ni miyani himoyalovchi resurslar) hosil bo‘ladi.
Ikki tillik insonlarga bir vaqtning o‘zida bir nechta ishni samarali bajarishga yordam beradi. Har doim bir tildan ikkinchisiga o‘tish odati, umumiy hayotdagi vazifalarni ham tezroq va to‘g‘riroq bajarishga yordam beradi.
Ikki tilli insonlar, ayniqsa bolalar, vaziyatlarga qarab turli usullarda fikrlashga odatlangan bo‘ladi. Bu esa ularga muammolarga ijodiy yondashishga va alternativ yechimlarni ko‘rishga imkon beradi.
Shuni ham tan olish kerakki, ikki tillik ba’zan qiyinchiliklarni ham keltirib chiqaradi. Masalan, til aralashuvi yuz berishi mumkin — bir tildagi grammatik yoki so‘zlarni boshqasiga noto‘g‘ri qo‘llash. Bundan tashqari, agar bola o‘rganayotgan ikki tilni teng darajada eshitmasa, ulardan biri kuchsizroq rivojlanadi. Lekin to‘g‘ri yondashuv va uzluksiz amaliyot bilan bu muammolar yengib o‘tiladi.
Ikki tillilik inson miyasi faoliyatini kuchaytiradi, xotirani mustahkamlaydi, tanqidiy fikrlash va ko‘p vazifani bir vaqtda bajarish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Shuningdek, qarilikda yuzaga keladigan aqliy zaiflashuvni ham sekinlashtiradi. Shuning uchun ota-onalar, o‘qituvchilar va ta’lim siyosatini belgilovchilar ikki tilli ta’limni rag‘batlantirishlari zarur. Bu esa yosh avlodga mustahkam aqliy poydevor yaratadi va ularning kelajakdagi imkoniyatlarini kengaytiradi.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций