article-img 05.05.2025 email 11

Maktab madaniyatining ta'siri

Maktab madaniyatining o'quvchilarning muvaffaqiyatiga ta'siri

Maktab madaniyati o'quvchilarning akademik va ijtimoiy muvaffaqiyatlarida muhim rol o'ynaydi. Bu maktab muhiti tomonidan belgilangan qadriyatlar, e'tiqodlar, munosabatlar va xulq-atvorlarning yig'indisidir. Ijobiy maktab madaniyati o'quvchilarga o'qish, shaxsiy rivojlanish va ijtimoiy aloqalarni mustahkamlash uchun qulay va qo'llab-quvvatlovchi muhit yaratadi. Aksincha, salbiy maktab madaniyati o'qishni to'sib qo'yishi, o'quvchilarda motivatsiya yo'qolishiga va akademik natijalar past bo'lishiga olib kelishi mumkin.

Maktab madaniyati nima?

Maktab madaniyati — bu o'quvchilarning, o'qituvchilarning va maktab xodimlarining amaliyoti, munosabatlari va xulq-atvorlari asosida shakllangan jamiyatning xususiyatidir. Bu quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin:

  1. Qadriyatlar va e'tiqodlar: O'quvchilar, o'qituvchilar va boshqaruv xodimlari faoliyatini yo'naltiradigan asosiy tamoyillar.

  2. Ijtimoiy muhit: O'quvchilar, o'qituvchilar va maktab xodimlari o'rtasidagi o'zaro aloqalar, hurmat, hamkorlik va inklyuzivlik darajasi.

  3. Ta'lim amaliyoti: O'qitish, o'qish va baholashda qo'llaniladigan usullar va strategiyalar.

  4. Jismoniy muhit: Maktabning tartibi, tozaligi va xavfsizligi, o'qish uchun qulay sharoitlar yaratish.

Ijobiy maktab madaniyatining o'quvchilarning muvaffaqiyatiga ta'siri

  1. Akademik natijalarni yaxshilash Ijobiy maktab madaniyati yuqori akademik kutuvlarni qo'llab-quvvatlaydigan va o'quvchilarga rivojlanish uchun yordam beradigan muhit yaratadi. O'quvchilar maktabni o'z salohiyatlariga ishonadigan va ularni rivojlantirishga yordam beradigan joy sifatida qabul qilganda, ular o'qishga ko'proq qiziqadi, faol qatnashadi va yaxshi natijalarga erishishga intilishadi.

    • Misol: O'sish fikrini rag'batlantiradigan va sa'y-harakatlarni tabiiy qobiliyatga qaraganda qadrlaydigan maktab o'quvchilarga qiyinchiliklarni engib o'tishda yordam beradi va yaxshi natijalarga erishishlariga imkon yaratadi.

  2. O'quvchilarning faol ishtirokini oshirish Maktab o'quvchilariga maktabda o'z faoliyatlarida ishtirok etish uchun imkoniyatlar beradigan muhitda ular o'zlarini jamoaga tegishli his qilishadi va o'qishdagi muvaffaqiyatga bo'lgan motivatsiyasi ortadi. Maktab madaniyati o'quvchilarning maktabdan tashqari faoliyatlarga, klub va tashkilotlarga qatnashishini ta'minlab, ularning o'qishdagi qiziqishini oshiradi.

    • Misol: O'quvchilarga yetakchilikka oid tashabbuslarni amalga oshirish imkonini beradigan maktablar, o'zlariga bo'lgan ishonchni rivojlantirishga, mas'uliyatni o'z zimmalariga olishga va o'zlarining ta'limiga yanada sadoqatli bo'lishga yordam beradi.

  3. Qo'llab-quvvatlovchi munosabatlar Ijobiy maktab madaniyati o'quvchilarning o'qituvchilar va boshqa xodimlar bilan mustahkam va ishonchli munosabatlarni rivojlantirishiga imkon yaratadi. Bu munosabatlar xavfsizlik va ishonch muhitini yaratib, o'quvchilarga o'qish jarayonida xavf-xatarga duchor bo'lishdan qochishga yordam beradi.

    • Misol: Maktablar o'quvchilarning o'qituvchilardan yordam so'rashlarini rag'batlantiradigan madaniyatni shakllantirganlarida, o'quvchilar yordam olishni osonroq tushunadilar va o'zlarining akademik natijalarini yaxshilashadi.

  4. Davomatni oshirish va intizomiy muammolarni kamaytirish Ijobiy maktab madaniyati o'quvchilarda maktabga borish va intizomga rioya qilishga bo'lgan motivatsiyani oshiradi. Maktab madaniyati, o'quvchilarga qo'llab-quvvatlashni va rag'batlantirishni ta'minlaganda, ularning ishtirokiga va natijalariga katta ta'sir ko'rsatadi.

    • Misol: O'quvchilarga o'z faoliyatlari va xulq-atvorlari uchun mukofotlar va rag'batlar taqdim etadigan maktablar, ularni ijobiy xulq-atvorni namoyish etishga undaydi.

  5. Ijtimoiy-emotsional rivojlanish Ijobiy maktab madaniyati o'quvchilarga o'z emotsiyalarini boshqarishni, boshqa odamlar bilan yaxshi munosabatlarni o'rnatishni va o'zlarini yaxshi anglashni o'rgatadigan muhitni yaratadi. Bu ko'nikmalar nafaqat akademik muvaffaqiyatlar uchun, balki kelajakda ijtimoiy va shaxsiy muvaffaqiyatlar uchun ham zarur.

    • Misol: Maktablar ijtimoiy-emotsional o'qish (SEL) dasturlarini o'z dasturlariga qo'shganda, o'quvchilarga stressni yengish, to'g'ri qarorlar qabul qilish va yaxshi munosabatlar o'rnatish uchun zarur vositalarni beradi.

Salbiy maktab madaniyatining o'quvchilarning muvaffaqiyatiga ta'siri

Ijobiy maktab madaniyati o'quvchilarning muvaffaqiyatiga yordam berishi bilan, salbiy maktab madaniyati uning qarama-qarshi ta'sirini ko'rsatadi. Salbiy maktab madaniyati o'quvchilarning:

  1. Akademik natijalarining pastligi Salbiy maktab madaniyati o'quvchilarda o'qishga bo'lgan qiziqishni yo'qotishiga va akademik qiyinchiliklarga olib keladi. O'quvchilar o'zlarini qo'llab-quvvatlanmagan va qadrlanmagan his qilsa, ular o'qishga e'tibor bermaydilar.

    • Misol: Maktabda bullying yoki ta'minotning etishmasligi o'quvchilarning o'qishdan charchashiga va kamroq ishtirok etishiga sabab bo'ladi.

  2. Davomiyatsiz o'qish va maktabdan chiqish Salbiy maktab madaniyati o'quvchilarda maktabdan tashqarida o'zlarini befarq his qilish va maktabga borishni istamaslik kabi xulq-atvorlarni keltirib chiqaradi. O'quvchilar o'zlarini maktabda begonalashgan his qilganda, ular o'qishga kamroq qiziqadi va maktabni tark etish ehtimoli ortadi.

    • Misol: O'quvchilar bullying yoki xavfsizlikni his qilmasalar, ular maktabga borishni xohlamasliklari mumkin.

  3. Davranish muammolari Salbiy maktab madaniyati o'quvchilarning ijtimoiy xulq-atvori va o'zaro munosabatlarini buzishi mumkin. O'quvchilar stress yoki asabiylashganlikni boshqarishda qiyinchiliklarga duch kelishadi.

    • Misol: Maktabda xulq-atvorni nazorat qiluvchi tizim yo'qligi, o'quvchilarni agressiv xulq-atvorni ko'rsatishga undashi mumkin.

  4. Ijtimoiy-emotsional qiyinchiliklar Salbiy maktab madaniyati o'quvchilarni o'z his-tuyg'ularini boshqarishni va ijtimoiy aloqalarni mustahkamlashni o'rgatmasligi mumkin, bu esa ularning ruhiy holatiga salbiy ta'sir qiladi.

    • Misol: Maktabda etarli ijtimoiy-emotsional dasturlar bo'lmasa, o'quvchilar o'zlarini stressga duchor bo'lishadi va akademik natijalar ham pasayadi.

Ijobiy maktab madaniyatini yaratish

Ijobiy maktab madaniyatini yaratish uchun maktablar quyidagilarni amalga oshirishi mumkin:

  1. Aniq kutishlarni belgilash: Maktabda aniq va izchil qoida va kutishlarni belgilash o'quvchilarga nima kutayotganini tushunishga yordam beradi va xavfsiz va tartibli muhit yaratadi.

  2. Hamkorlikni rag'batlantirish: O'quvchilar, o'qituvchilar va xodimlar o'rtasidagi hamkorlikni rag'batlantirish, o'zaro hurmatni oshiradi va jamoa hisini kuchaytiradi.

  3. Qo'llab-quvvatlashni taqdim etish: O'quvchilarga akademik, emotsional va ijtimoiy yordam taqdim etish orqali ularning muvaffaqiyatini qo'llab-quvvatlash.

  4. Turli xil madaniyatni qadrlash: Maktabda inklyuziv muhit yaratish, barcha o'quvchilarning hurmat qilinishini ta'minlaydi.

  5. O'quvchilarni yetakchilikka jalb qilish: O'quvchilarga yetakchilik rollarini berish ularning o'zlariga bo'lgan ishonchni oshiradi va ularning ta'limga sadoqatini kuchaytiradi.

Xulosa

Maktab madaniyati o'quvchilarning muvaffaqiyatiga katta ta'sir ko'rsatadi. Ijobiy maktab madaniyati akademik yutuqlarni oshiradi, o'quvchilarni faol ishtirok etishga undaydi, qo'llab-quvvatlovchi munosabatlarni mustahkamlaydi, intizomiy muammolarni kamaytiradi va ijtimoiy-emotsional rivojlanishni qo'llab-quvvatlaydi. Salbiy maktab madaniyati esa muvaffaqiyatga to'sqinlik qiladi va o'quvchilarning natijalarini pasaytiradi. Maktablarda ijobiy va inklyuziv madaniyatni yaratish o'quvchilarga o'z salohiyatlarini to'liq ochish imkonini beradi.

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций