article-img 27.03.2025 email 63

Assessment (Baholash)

Assessment (Baholash)

 

🎯 Assessment maqsadlari

✔️ O‘quvchilarning ta’lim jarayonidagi yutuqlarini o‘lchash
✔️ O‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini rivojlantirish
✔️ O‘qitish jarayonining samaradorligini baholash
✔️ Ta’lim jarayonini takomillashtirish uchun ma’lumot olish
✔️ O‘quvchilarga o‘z rivojlanishini tushunishga yordam berish


🛠️ Assessment turlari

Baholash uch asosiy turga bo‘linadi:

1. Formativ (shakllantiruvchi) baholash

  • Ta’lim jarayoni davomida o‘quvchilarning rivojlanishini kuzatish va ularga o‘z bilimlarini yaxshilashga yordam berish uchun o‘tkaziladi.

  • O‘quvchilarga o‘z bilimlarini tushunish va xatolarini tuzatish imkonini beradi.

Misollar:

  • Sinfdagi savol-javob

  • Vaqtinchalik testlar

  • O‘qituvchi tomonidan fikr-mulohaza (feedback) berish

  • Jamoa bilan muhokama qilish


2. Summativ (yakuniy) baholash

  • Dars yoki kurs yakunida o‘quvchilarning bilim darajasini baholash uchun o‘tkaziladi.

  • Natijalar asosida umumiy reyting yoki baho qo‘yiladi.

Misollar:

  • Yakuniy imtihon

  • Nazorat ishi

  • Bitiruv loyihasi

  • Kurs ishlari


3. Diagnostik baholash

  • O‘quvchilarning dastlabki bilim darajasini aniqlash uchun o‘tkaziladi.

  • Ta’lim jarayonini moslashtirish va talabalarning ehtiyojlarini aniqlashga yordam beradi.

Misollar:

  • Kirish testi

  • O‘quvchilarning bilim darajasini aniqlashga qaratilgan suhbat

  • Oldindan test sinovi


🧪 Baholash shakllari

Baholash turli xil usullar bilan amalga oshiriladi:

Testlar

  • Tanlovli savollar (variantlar bilan)

  • To‘ldiruvchi savollar

  • Qisqa javobli savollar

Loyiha ishi

  • O‘quvchilar o‘z bilim va ko‘nikmalarini amaliy ish orqali namoyish qilishadi.

Og‘zaki baholash

  • Og‘zaki savol-javob

  • Talabalar taqdimoti

Portfolio

  • O‘quvchilarning ish namunalarini yig‘ish va ularni baholash

Peer assessment (o‘rtoqlar bahosi)

  • O‘quvchilar bir-birining ishlarini baholaydi va fikr-mulohaza bildiradi.


🌍 Baholash mezonlari

Baholash aniq mezonlarga asoslanishi kerak:

Mezon Tavsif Misol
Aniqlik O‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini aniq baholash Javob to‘g‘riligini tekshirish
Obyektivlik Baholash shaxsiy fikrga asoslanmasligi kerak Qoidaga asoslangan baho
Muvofiqlik Baholash o‘quv maqsadlariga mos bo‘lishi kerak Test mazmuni o‘quv maqsadi bilan mos keladi
Baholash osonligi Baholash natijalarini tez va aniq chiqarish Qisqa va aniq testlar
Qayta bog‘lanish O‘quvchilarga natija haqida tushunarli fikr bildirish Fikr-mulohaza orqali bilimni mustahkamlash

📈 Baholash natijalarini tahlil qilish

Baholash natijalarini tahlil qilish orqali:
🔹 O‘quvchilarning zaif tomonlarini aniqlash mumkin.
🔹 Ta’lim jarayonini qayta ko‘rib chiqish va takomillashtirish mumkin.
🔹 O‘qituvchilarga dars metodikasini yaxshilash imkoniyati beriladi.


🚀 Baholashda keng tarqalgan xatolar

Subyektivlik – O‘qituvchining shaxsiy fikriga asoslangan baholash
Aniqlikning yo‘qligi – Baholash mezonlarining noaniqligi
Teskari aloqaning yetishmasligi – O‘quvchilar natijalari bo‘yicha tushuncha berilmasligi
Noto‘g‘ri moslashuv – Baholash usullarining o‘quvchilarga mos kelmasligi


🎓 Samarali baholash uchun tavsiyalar

✅ Aniq va tushunarli mezonlar belgilang
✅ Talabalarga baholash natijalariga asoslangan fikr-mulohaza bering
✅ Turli xil baholash usullaridan foydalaning
✅ Baholash natijalari asosida dars metodikasini takomillashtiring
✅ O‘quvchilarga o‘z natijalarini tahlil qilish imkoniyatini bering


💡 Misollar

✔️ Talaba SWOT tahlil asosida biznes-reja tuza oladi.
✔️ O‘quvchi yurak xastaligi sabablarini tushuntira oladi.
✔️ Talaba PowerPoint taqdimoti orqali loyihani himoya qila oladi.
✔️ O‘quvchi sinf muhokamasida faol ishtirok etadi.

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций