Kognitiv (Bilish) – Bilim va aqliy ko‘nikmalar.
Affektiv (Hissiy) – Hissiy javob va munosabatlar.
Psixomotor (Jismoniy) – Harakat va motor ko‘nikmalar.
Eng ko‘p foydalaniladigan qism — bu Kognitiv domen bo‘lib, u 2001-yilda qayta ko‘rib chiqilgan va o‘qish jarayonining dinamikasini aks ettiruvchi holatga keltirilgan.
Kognitiv domen bilim olish darajalari bo‘yicha piramida shaklida tuzilgan bo‘lib, u oddiy bilimdan tortib, ijodiy fikrlash darajasigacha rivojlanadi. Quyida oltita asosiy daraja keltirilgan:
Daraja | Ta’rif | Misollar | Faoliyat |
---|---|---|---|
1. Esda saqlash | Faktlar va asosiy tushunchalarni eslab qolish | Aniqlash, Ta’riflash, Sanab berish, Tanib olish | Suv aylanish jarayonini sanab berish |
2. Tushunish | Tushunchalarni izohlash | Izohlash, Xulosa qilish, Tavsiflash, Tasniflash | Matnning asosiy g‘oyasini tushuntirish |
3. Qo‘llash | Bilimni yangi vaziyatlarda qo‘llash | Qo‘llash, Ishlatish, Ko‘rsatish, Amalga oshirish | Matematik formulani masalada ishlatish |
4. Tahlil qilish | Ma’lumotlarni qismlarga ajratish va bog‘liqliklarni aniqlash | Taqqoslash, Farqlash, Tahlil qilish | Ikkita hikoyaning mavzusini taqqoslash |
5. Baholash | Qaror yoki harakatni asoslash | Baholash, Tanqid qilish, Hakamlik qilish | Muammoning echimini tahlil qilish |
6. Yaratish | Yangi g‘oya yoki mahsulot yaratish | Loyihalash, Qurish, Ixtiro qilish | Yangi marketing strategiyasini ishlab chiqish |
Bu soha hissiyotlar, munosabatlar va qadriyatlarni shakllantirish bilan bog‘liq.
Daraja | Ta’rif | Misol |
---|---|---|
Qabul qilish | Ma’lumotni tinglashga tayyorlik | Ma’ruzani e’tibor bilan tinglash |
Javob qaytarish | Faol ishtirok etish va javob berish | Savol berish yoki munozarada qatnashish |
Baholash | Qadriyatlarni qabul qilish va ularga sodiqlik | Ekologik muhofazani qo‘llab-quvvatlash |
Tashkillashtirish | Qadriyatlarni tizimli ravishda boshqarish | Shaxsiy qadriyatlar tizimini yaratish |
Xarakterlash | Qadriyatlarga muvofiq harakat qilish | Hayotda halollikni saqlash |
Bu soha harakat va motor ko‘nikmalarni rivojlantirish bilan bog‘liq.
Daraja | Ta’rif | Misol |
---|---|---|
Taqlid qilish | Ko‘rsatilgan harakatni takrorlash | Basketbolni otishni ko‘rsatish |
Manipulyatsiya qilish | Ko‘rsatmalarga ko‘ra harakat qilish | Raqs harakatlarini bajarish |
Aniqlik | Harakatni mukammallashtirish | Basketbolni to‘g‘ri uloqtirish |
Muvofiqlashtirish | Harakatlarni muvofiqlashtirish | Gimnastika kombinatsiyasini bajarish |
Tabiiylashtirish | Harakatlarni tabiiy ravishda bajarish | Gitara chalish yoki pianino o‘ynash |
✅ O‘qituvchilarga o‘quv maqsadlarini to‘g‘ri belgilashga yordam beradi.
✅ Bilim olish jarayonining chuqurligini baholash imkonini beradi.
✅ Yuqori darajadagi fikrlash ko‘nikmalarini (tahlil, baholash, yaratish) rivojlantiradi.
✅ Kognitiv, hissiy va motor ko‘nikmalarni muvozanatda rivojlantirishga yordam beradi.
Mavzu: Iqlim o‘zgarishi
Esda saqlash: Iqlim o‘zgarishining sabablarini sanab bering.
Tushunish: Iqlim o‘zgarishining atmosferaga ta’sirini tushuntiring.
Qo‘llash: Iqlim o‘zgarishi bo‘yicha ma’lumotlardan foydalangan holda prognoz qiling.
Tahlil qilish: Iqlim o‘zgarishining turli hududlardagi ta’sirini taqqoslang.
Baholash: Xalqaro iqlim kelishuvlarining samaradorligini baholang.
Yaratish: Iqlim o‘zgarishi haqida xabardorlikni oshirish uchun loyiha yarating.
Blum taksonomiyasi o‘qituvchilarga o‘quv jarayonini tizimli tarzda tashkil qilish va baholash imkonini beradi. Talabalar bilim olish jarayonida oddiy bilimdan tortib murakkab fikrlash va ijodkorlik darajasiga qadar rivojlanadilar.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций