article-img 28.03.2025 email 171

Konstruktivizm

🌍 Konstruktivizmning Asosiy Tamoyillari:

 

  1. 🧠 Faol O‘qish – O‘qish faol jarayon bo‘lib, o‘quvchilar bilimni tadqiq qilish va muammoni hal qilish orqali o‘zlashtiradi.

  2. 🌱 Oldingi Bilimlar – Yangi bilimlar mavjud bilimlar va tajriba asosida shakllanadi.

  3. 💡 Ijtimoiy O‘zaro Ta’sir – O‘rganish jarayoni muloqot va hamkorlik orqali kuchayadi.

  4. 🔄 Refleksiya – O‘quvchilar o‘z bilimini mustahkamlash uchun o‘z fikrlarini tahlil qilishi va baholashi kerak.

  5. 🎯 Kontekstli O‘qish – Bilim real hayotga asoslangan yoki mazmunli kontekstda o‘rganilganda yaxshiroq o‘zlashtiriladi.


🏆 Konstruktivizm Turlari:

1. Kognitiv Konstruktivizm

  • Jan Piajening nazariyasi asosida ishlab chiqilgan.

  • Inson bilimni o‘zining aqliy rivojlanishiga asoslanib quradi.

  • Yangi bilimlar avval mavjud bo‘lgan aqliy model (shema) asosida o‘zlashtiriladi.

2. Ijtimoiy Konstruktivizm

  • Lev Vygotskiy tomonidan ishlab chiqilgan.

  • Ijtimoiy muloqot va madaniy muhit bilim shakllanishida asosiy o‘rin tutadi.

  • Yaqin taraqqiyot zonasi (YTZ): o‘quvchi o‘zi mustaqil bajara olmaydigan, lekin murabbiy yoki ko‘makchi bilan bajara oladigan jarayonlar.


🚀 Konstruktivistik O‘qish Misollari:

Loyiha Asosidagi Ta’lim – O‘quvchilar real muammolarni hal qilish uchun loyiha ustida ishlaydi.
Muammo Asosidagi Ta’lim – O‘quvchilar muammoni hal qilish yo‘llarini o‘zlari topadi.
Tadqiqot Asosidagi Ta’lim – O‘quvchilar savollar berib, javoblarni o‘zi qidiradi.
Tengdoshlar O‘qitishi – O‘quvchilar bir-biriga tushuntiradi va o‘qitadi.
Rolli O‘yinlar – O‘quvchilar turli rollarni o‘ynab, turli nuqtai nazarlarni o‘rganadi.


🌟 Konstruktivizmning Afzalliklari:

Tanishuv va tahlil qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Yodlashdan ko‘ra chuqurroq tushunishni shakllantiradi.
Mustaqil o‘rganish va tashabbusni rivojlantiradi.
Ijodkorlik va yangilikka intilishni kuchaytiradi.
Muloqot va hamkorlik ko‘nikmalarini mustahkamlashga yordam beradi.


Konstruktivizmning Kamchiliklari:

Vaqt talab qiladi – Konstruktivistik o‘qish jarayoni ko‘proq vaqt talab qiladi.
Noto‘g‘ri tushuncha shakllanishi mumkin – Tegishli yo‘nalish berilmasa, o‘quvchi noto‘g‘ri bilim shakllantirishi mumkin.
O‘qituvchining murakkab roli – O‘qituvchi boshqaruvchi va kuzatuvchi o‘rtasidagi muvozanatni saqlashi kerak.
Baholash qiyinligi – O‘quvchilarning chuqur tushunishini o‘lchash qiyin bo‘lishi mumkin.


🔍 Konstruktivizmda O‘qituvchining Roli:

👩‍🏫 Yo‘lboshchi sifatida faoliyat yuritadi, lekin to‘g‘ridan-to‘g‘ri o‘rgatmaydi.
💬 Savol berish va muloqot qilishni rag‘batlantiradi.
🛠️ O‘quv materiallari va resurslar bilan ta’minlaydi.
👥 Guruh bo‘lib ishlashni rag‘batlantiradi.
📈 O‘quvchilarning muvaffaqiyatini kuzatib, konstruktiv fikr bildiradi.


🎯 Xulosa:

Konstruktivizm ta’limni faol, mustaqil va ijtimoiy jarayonga aylantiradi. Bu yondashuv orqali o‘quvchilar bilimni chuqurroq o‘zlashtiradi, tanqidiy fikrlash ko‘nikmasini rivojlantiradi va real hayotdagi muammolarni hal qilishga tayyor bo‘ladi.

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций