O‘qish bilan bog‘liq qiyinchiliklar
Disleksiya (o‘qish bilan bog‘liq muammolar)
Diskalkuliya (matematikani tushunishdagi muammolar)
Diskgrafiya (yozish bilan bog‘liq muammolar)
Aqliy rivojlanish bilan bog‘liq muammolar
Daun sindromi
Rivojlanishning kechikishi
Mustaqil hayot ko‘nikmalarini rivojlantirish
Jismoniy rivojlanish bilan bog‘liq muammolar
Bolalar tserebral falaji
Muskullarning rivojlanishdagi nuqsonlari
Fizioterapiya va moslashtirilgan muhit
Hissiy va xulq-atvor bilan bog‘liq muammolar
Depressiya, tashvish, ruhiy zo‘riqish
Psixologik maslahat va davolash
Nutq va til bilan bog‘liq qiyinchiliklar
Keksaqlik, talaffuzdagi muammolar
Logopedik qo‘llab-quvvatlash
Autizm spektri buzilishlari (ASB)
Muloqot qilishdagi qiyinchiliklar
Tuzilgan o‘quv dasturlari, sensorli qo‘llab-quvvatlash
Sensorli idrok buzilishlari
Ko‘rish va eshitishdagi muammolar
Brayl yozuvi, imo-ishora tili, eshitish moslamalari
📌 Har bir o‘quvchining ehtiyojlariga mos ravishda ishlab chiqilgan shaxsiy o‘quv rejasi.
📌 Nogironligi bor o‘quvchilar imkon qadar umumiy sinfda o‘qitilishi kerak.
📌 Ta’lim usullari, materiallari va baholash tizimi o‘quvchining ehtiyojlariga mos ravishda moslashtiriladi.
📌 Maxsus yordam xizmatlari:
Logopediya
Fizioterapiya
Ruhiy maslahat
Psixologik yordam
📌 O‘quvchilarga ta’lim olishda yordam beradigan vositalar:
Matnni ovozga o‘girish dasturlari
Brayl yozuvi
Moslashtirilgan klaviaturalar
🔹 Ko‘p hissiy usul – ko‘rish, eshitish va sezish orqali ta’lim berish
🔹 Ijobiy xulq-atvorni qo‘llab-quvvatlash (PBS) – yaxshi xulqni rag‘batlantirish tizimi
🔹 Kichik guruhlarda ta’lim – ko‘proq individual e’tibor berish
🔹 Tengdoshlar bilan o‘qitish – o‘quvchilar o‘rtasidagi o‘zaro yordam
🔹 Inkluziv ta’lim – umumta’lim sinfida o‘qitish
❌ Moliyalashtirishning yetishmasligi – maxsus ehtiyojlar uchun mablag‘ yetishmasligi
❌ Kadrlar tayyorgarligi – o‘qituvchilarning maxsus ta’lim ko‘nikmalariga ega emasligi
❌ Jamiyatdagi stigma – nogironlik bilan bog‘liq ijtimoiy to‘siqlar
❌ Moslashtirilgan texnologiyalarning yetishmasligi – yordamchi vositalarning yetishmasligi
❌ Ota-onalar bilan hamkorlik – ota-onalarning ta’lim jarayoniga jalb qilinmaganligi
✅ O‘quvchilarning akademik ko‘rsatkichlarini yaxshilash
✅ Ijtimoiy va hissiy ko‘nikmalarni rivojlantirish
✅ Mustaqillik va o‘ziga bo‘lgan ishonchni oshirish
✅ O‘quvchilarni jamiyatga integratsiya qilish
✅ Rivojlanishida qiyinchiliklar bo‘lgan bolalarning qobiliyatlarini ochib berish
Aspekt | Maxsus ta’lim | Umumiy ta’lim |
---|---|---|
O‘quv rejasi | Moslashtirilgan va individual | Umumiy |
Sinflar hajmi | Kichik guruhlar | Katta guruhlar |
O‘qitish usullari | Moslashtirilgan metodlar | Standart metodlar |
Qo‘llab-quvvatlash | Logopediya, psixolog, terapevt | Cheklangan yordam |
Maqsad | Shaxsiy ehtiyojlarga moslashish | Umumiy ko‘rsatkichlarga erishish |
🔹 Moslashtirilgan texnologiyalarni keng joriy etish
🔹 Maxsus ta’lim bo‘yicha o‘qituvchilarni tayyorlash
🔹 Inkluzivlikni oshirish
🔹 O‘quvchilarni mustaqil hayotga tayyorlash
🔹 Jamiyatda nogironlik bilan bog‘liq stereotiplarni yengish
"Maxsus ta’lim – bu imkoniyatlarni cheklash emas, balki o‘quvchilarning potensialini ochib berishdir."
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций