Metakognitiv bilimlar – o‘z bilimlaringiz va o‘rganish usullaringizni anglash.
Metakognitiv boshqaruv – o‘qish jarayonini boshqarish va tuzatish.
Metakognitiv tajriba – o‘z bilim darajangiz va taraqqiyotingizni baholash.
Deklarativ bilim – faktlar va voqealar haqida bilim (masalan, "Men matematikani qiyin tushunaman").
Jarayonli bilim – qanday qilib muammoni hal qilishni bilish (masalan, masalani qadam-baqadam yechish).
Sharoitga mos bilim – qachon va nima uchun ma’lum bir strategiyani qo‘llashni bilish (masalan, "Bu usulni faqat murakkab masalalarda ishlataman").
Rejalashtirish – Maqsad qo‘yish va muammoni yechish strategiyasini tanlash.
Monitoring – Jarayon davomida taraqqiyot va tushunishni kuzatish.
Baholash – Yakuniy natijani tahlil qilish va yaxshilash uchun tuzatishlar kiritish.
Holat | Metakognitiv fikr | Harakat |
---|---|---|
Imtihonga tayyorgarlik | "Men ma'lumotni yozib chiqsam, yaxshiroq yodlayman." | Kartochkalar tayyorlash. |
Insho yozish | "Mening fikrlarim chalkash." | Insho yozishdan oldin rejalar tuzish. |
Matematik masala yechish | "Bu formulani tushunmayapman." | Qo‘shimcha darslik o‘qish yoki yordam so‘rash. |
Til o‘rganish | "So‘zlarni eshitganimda yaxshiroq eslayman." | Audio darslar yoki podkastlar tinglash. |
✔️ Muammoni hal qilish qobiliyatini oshiradi.
✔️ Mustaqil fikrlashni rivojlantiradi.
✔️ O‘qish samaradorligini oshiradi.
✔️ O‘rganish jarayonini boshqarishga yordam beradi.
✔️ O‘z bilimini baholashga yordam beradi.
✅ O‘zingizga savol bering:
Bu mavzu haqida nima bilaman?
Qaysi strategiya samarali ishlaydi?
Kelajakda nimani yaxshilashim kerak?
✅ Ovoz chiqarib fikrlash:
Masala yechishda yoki materialni tushunishda o‘z fikrlaringizni ovoz chiqarib ayting.
✅ Karta yoki grafik chizish:
Materialni osonroq tushunish uchun konseptual xarita yoki diagramma tuzing.
✅ O‘qish kundaligi yuritish:
Qanday strategiyalar samarali ekanini yozib boring.
✅ Fikr almashish:
O‘rganish usullarini boshqalar bilan muhokama qiling.
Matematika – Murakkab masalalarni yechishda mos usullarni tanlash.
Tadqiqot ishlari – Qanday ma’lumotlar kerakligini aniqlash va ularni tahlil qilish.
Insho yozish – Matnning tuzilishi va argumentlarning ravonligini kuzatish.
Til o‘rganish – Yangi so‘zlar va grammatikani eslab qolish usullarini o‘zgartirish.
Masala: Iqlim o‘zgarishi haqida insho yozish
Rejalashtirish:
Asosiy g‘oyalarni belgilash va dalillarni to‘plash.
Monitoring:
Matnning bog‘liqligi va mantiqiyligini tekshirish.
Baholash:
Yakuniy natijaning sifatini baholash.
Metakognitsiya o‘quvchilarga mustaqil va strategik fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. O‘z fikrlash jarayonlarini boshqarish orqali ular muammolarni samarali hal qilish, yangi bilimlarni chuqurroq o‘zlashtirish va o‘z qobiliyatlarini oshirish imkoniga ega bo‘ladi.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций