O‘quv dasturi ta’lim jarayonini rejalashtirish va amalga oshirish uchun asosiy hujjat hisoblanadi. Bu hujjatda o‘quv jarayoni davomida o‘quvchilarga qanday bilim va ko‘nikmalar berilishi, qanday metodlar qo‘llanilishi, baholash usullari va kutilayotgan natijalar ko‘rsatiladi.
Yaxshi ishlab chiqilgan o‘quv dasturi odatda quyidagi tarkibiy qismlardan iborat:
O‘quvchilarning ma’lum bir kurs yoki dastur davomida nimani o‘rganishi kerakligi belgilanadi.
Ta’lim jarayonining asosiy natijalari aniqlanadi.
Misol:
➡️ O‘quvchi dars oxirida asosiy matematik formulalarni bilishi kerak.
➡️ O‘quvchi yozma matnni o‘qib tushuna olishi kerak.
O‘quvchilarga o‘qitiladigan asosiy mavzular va bilim sohalari belgilanadi.
O‘quv mazmuni:
✅ Fanlar (matematika, fizika, kimyo, tarix)
✅ Tarbiyaviy va axloqiy bilimlar
✅ Madaniy va ijodiy bilimlar
Ta’lim jarayonida foydalaniladigan usullar.
O‘qitish usullari:
✅ Ma’ruza
✅ Muloqot
✅ Amaliy mashg‘ulot
✅ Ekskursiyalar
✅ Innovatsion metodlar (masalan, loyiha asosida o‘qitish)
O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini o‘lchash usullari.
Baholash usullari:
✅ Nazorat ishi
✅ Testlar
✅ Yozma ishlar
✅ Loyiha ishi
✅ Prezentatsiya
O‘qitish jarayonida foydalaniladigan materiallar.
Misollar:
✅ Darsliklar
✅ Videolar
✅ Interaktiv dasturlar
✅ Internet manbalari
Ta’lim jarayonida o‘quvchilar qanday bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni o‘zlashtirishi kerakligi belgilanadi.
Misol:
➡️ O‘quvchi matematik masalalarni yecha olishi kerak.
➡️ O‘quvchi tarixiy voqealarni izohlay olishi kerak.
Davlat yoki ta’lim muassasasi tomonidan belgilanadi.
Majburiy ravishda barcha ta’lim muassasalarida amal qiladi.
Milliy ta’lim standartlari asosida shakllanadi.
Misol: O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim Vazirligi tomonidan tasdiqlangan umumta’lim dasturlari.
Rasmiy hujjatlarda qayd qilinmagan bilim va ko‘nikmalar.
Jamiyat qadriyatlari, axloqiy tamoyillar va ijtimoiy me’yorlarni o‘rganish jarayonida yuzaga keladi.
Misol: Maktabdagi tartib-qoidalar, muomala madaniyati.
Rasmiy ravishda tasdiqlangan o‘quv dasturi.
O‘quv rejasi, dars rejasi va boshqa hujjatlar shaklida bo‘ladi.
Misol: Maktab darsliklari, o‘qituvchi dars rejasi.
O‘qituvchi tomonidan bevosita o‘quvchilarga o‘qitiladigan dastur.
O‘qituvchi dars davomida o‘quvchilarga taqdim etadigan bilim va ko‘nikmalar.
Misol: O‘qituvchi dars davomida matematik formulalarni tushuntiradi.
O‘quvchilar bilimlari qanday baholanishini belgilaydi.
Testlar, nazorat ishlari, baholar orqali amalga oshiriladi.
Misol: Mavzu bo‘yicha imtihon natijalari.
Ta’lim jarayonini qo‘llab-quvvatlash uchun foydalaniladigan resurslar.
Ta’lim muhitiga bog‘liq bo‘ladi.
Misol: Kutubxona, kompyuter sinfi, laboratoriya.
Asosiy e’tibor fan bo‘yicha bilim berishga qaratiladi.
An’anaviy o‘qitish usullari qo‘llaniladi.
O‘quvchilarning qiziqishlari va ehtiyojlariga mos keladi.
O‘quvchilar mustaqil tadqiqot olib boradi.
O‘quvchilarning bilim olish darajasiga asoslanadi.
O‘quvchilar o‘zlashtirgan bilim va ko‘nikmalariga qarab baholanadi.
Turli fanlar o‘rtasida bog‘liqlik yaratiladi.
Masalan, tarix va geografiya birgalikda o‘qitiladi.
✔️ Ta’lim jarayoniga aniqlik va tartib kiritadi.
✔️ O‘quvchilarning bilim olish darajasini nazorat qiladi.
✔️ O‘qituvchilar uchun aniq yo‘nalish beradi.
✔️ Ta’lim sifatini oshiradi.
✔️ O‘quvchilarning mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi.
🔹 O‘quvchilarning ehtiyojlariga mos kelmasligi.
🔹 O‘qituvchilarning tayyorgarligi yetishmasligi.
🔹 Resurs va materiallar yetishmasligi.
🔹 Baholash tizimining adolatsizligi.
O‘quv dasturi ta’lim jarayonining asosi hisoblanadi. Yaxshi ishlab chiqilgan o‘quv dasturi o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini rivojlantiradi, ularga hayotiy muammolarni hal qilish qobiliyatini shakllantiradi.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций