article-img 26.03.2025 email 8

O‘quv dasturi (Curriculum)

O‘quv dasturi (Curriculum)

O‘quv dasturi ta’lim jarayonini rejalashtirish va amalga oshirish uchun asosiy hujjat hisoblanadi. Bu hujjatda o‘quv jarayoni davomida o‘quvchilarga qanday bilim va ko‘nikmalar berilishi, qanday metodlar qo‘llanilishi, baholash usullari va kutilayotgan natijalar ko‘rsatiladi.


🎯 O‘quv dasturining asosiy tarkibiy qismlari

Yaxshi ishlab chiqilgan o‘quv dasturi odatda quyidagi tarkibiy qismlardan iborat:

1. Maqsad va vazifalar

  • O‘quvchilarning ma’lum bir kurs yoki dastur davomida nimani o‘rganishi kerakligi belgilanadi.

  • Ta’lim jarayonining asosiy natijalari aniqlanadi.

Misol:
➡️ O‘quvchi dars oxirida asosiy matematik formulalarni bilishi kerak.
➡️ O‘quvchi yozma matnni o‘qib tushuna olishi kerak.


2. Mazmun (Content)

  • O‘quvchilarga o‘qitiladigan asosiy mavzular va bilim sohalari belgilanadi.

  • O‘quv mazmuni:
    ✅ Fanlar (matematika, fizika, kimyo, tarix)
    ✅ Tarbiyaviy va axloqiy bilimlar
    ✅ Madaniy va ijodiy bilimlar


3. O‘qitish metodlari

  • Ta’lim jarayonida foydalaniladigan usullar.

  • O‘qitish usullari:
    ✅ Ma’ruza
    ✅ Muloqot
    ✅ Amaliy mashg‘ulot
    ✅ Ekskursiyalar
    ✅ Innovatsion metodlar (masalan, loyiha asosida o‘qitish)


4. Baholash (Assessment)

  • O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini o‘lchash usullari.

  • Baholash usullari:
    ✅ Nazorat ishi
    ✅ Testlar
    ✅ Yozma ishlar
    ✅ Loyiha ishi
    ✅ Prezentatsiya


5. Resurslar va materiallar

  • O‘qitish jarayonida foydalaniladigan materiallar.

  • Misollar:
    ✅ Darsliklar
    ✅ Videolar
    ✅ Interaktiv dasturlar
    ✅ Internet manbalari


6. Natijalar (Learning Outcomes)

  • Ta’lim jarayonida o‘quvchilar qanday bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarni o‘zlashtirishi kerakligi belgilanadi.

Misol:
➡️ O‘quvchi matematik masalalarni yecha olishi kerak.
➡️ O‘quvchi tarixiy voqealarni izohlay olishi kerak.


🌍 O‘quv dasturining turlari

1. Belgilangan o‘quv dasturi (Prescribed Curriculum)

  • Davlat yoki ta’lim muassasasi tomonidan belgilanadi.

  • Majburiy ravishda barcha ta’lim muassasalarida amal qiladi.

  • Milliy ta’lim standartlari asosida shakllanadi.

Misol: O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim Vazirligi tomonidan tasdiqlangan umumta’lim dasturlari.


2. Yashirin o‘quv dasturi (Hidden Curriculum)

  • Rasmiy hujjatlarda qayd qilinmagan bilim va ko‘nikmalar.

  • Jamiyat qadriyatlari, axloqiy tamoyillar va ijtimoiy me’yorlarni o‘rganish jarayonida yuzaga keladi.

Misol: Maktabdagi tartib-qoidalar, muomala madaniyati.


3. Yozma o‘quv dasturi (Written Curriculum)

  • Rasmiy ravishda tasdiqlangan o‘quv dasturi.

  • O‘quv rejasi, dars rejasi va boshqa hujjatlar shaklida bo‘ladi.

Misol: Maktab darsliklari, o‘qituvchi dars rejasi.


4. O‘qitiladigan o‘quv dasturi (Taught Curriculum)

  • O‘qituvchi tomonidan bevosita o‘quvchilarga o‘qitiladigan dastur.

  • O‘qituvchi dars davomida o‘quvchilarga taqdim etadigan bilim va ko‘nikmalar.

Misol: O‘qituvchi dars davomida matematik formulalarni tushuntiradi.


5. Baholanadigan o‘quv dasturi (Assessed Curriculum)

  • O‘quvchilar bilimlari qanday baholanishini belgilaydi.

  • Testlar, nazorat ishlari, baholar orqali amalga oshiriladi.

Misol: Mavzu bo‘yicha imtihon natijalari.


6. Qo‘llab-quvvatlovchi o‘quv dasturi (Supported Curriculum)

  • Ta’lim jarayonini qo‘llab-quvvatlash uchun foydalaniladigan resurslar.

  • Ta’lim muhitiga bog‘liq bo‘ladi.

Misol: Kutubxona, kompyuter sinfi, laboratoriya.


🏫 O‘quv dasturining asosiy modellari

1. Fan asosidagi o‘quv dasturi (Subject-Centered Curriculum)

  • Asosiy e’tibor fan bo‘yicha bilim berishga qaratiladi.

  • An’anaviy o‘qitish usullari qo‘llaniladi.

2. O‘quvchi markazidagi o‘quv dasturi (Learner-Centered Curriculum)

  • O‘quvchilarning qiziqishlari va ehtiyojlariga mos keladi.

  • O‘quvchilar mustaqil tadqiqot olib boradi.

3. Ishga yo‘naltirilgan o‘quv dasturi (Competency-Based Curriculum)

  • O‘quvchilarning bilim olish darajasiga asoslanadi.

  • O‘quvchilar o‘zlashtirgan bilim va ko‘nikmalariga qarab baholanadi.

4. Aralash o‘quv dasturi (Integrated Curriculum)

  • Turli fanlar o‘rtasida bog‘liqlik yaratiladi.

  • Masalan, tarix va geografiya birgalikda o‘qitiladi.


Yaxshi ishlab chiqilgan o‘quv dasturining foydalari

✔️ Ta’lim jarayoniga aniqlik va tartib kiritadi.
✔️ O‘quvchilarning bilim olish darajasini nazorat qiladi.
✔️ O‘qituvchilar uchun aniq yo‘nalish beradi.
✔️ Ta’lim sifatini oshiradi.
✔️ O‘quvchilarning mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi.


🚨 O‘quv dasturini ishlab chiqishda yuzaga keladigan muammolar

🔹 O‘quvchilarning ehtiyojlariga mos kelmasligi.
🔹 O‘qituvchilarning tayyorgarligi yetishmasligi.
🔹 Resurs va materiallar yetishmasligi.
🔹 Baholash tizimining adolatsizligi.


Xulosa

O‘quv dasturi ta’lim jarayonining asosi hisoblanadi. Yaxshi ishlab chiqilgan o‘quv dasturi o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini rivojlantiradi, ularga hayotiy muammolarni hal qilish qobiliyatini shakllantiradi.

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций