article-img 27.03.2025 email 7

O‘quv natijalari

O‘quv natijalari jarayonga emas, natijaga qaratilgan bo‘ladi. Ular quyidagi savolga javob beradi:
👉 Ushbu dars yoki kursni tugatgandan so‘ng talaba nimani biladi va qila oladi?


🎯 Samarali o‘quv natijalari xususiyatlari

Aniq – Qaysi ma’lumot yoki ko‘nikma o‘zlashtirilishi kerakligi aniq ko‘rsatiladi.
O‘lchab bo‘ladigan – Natijaning qanchalik muvaffaqiyatli ekanligini baholash mumkin.
Erishish mumkin bo‘lgan – Real va talaba uchun amalga oshirilishi mumkin bo‘lgan natija.
Muhim – O‘quv kursining umumiy maqsadlariga mos kelishi lozim.
Muddati belgilangan – Ma’lum bir vaqt davomida erishilishi kerak.


🛠️ O‘quv natijalari tuzilishi

O‘quv natijalari quyidagi sxema asosida tuziladi:
[Harakat fe’li] + [Aniq bilim yoki ko‘nikma] + [Sharoit/kontekst] + [Bajarish mezoni]

Misol:

  • Dars yakunida o‘quvchi fotosintez jarayonini diagramma yordamida tushuntira oladi.


🌍 O‘quv natijalari turlari

O‘quv natijalari Blum taksonomiyasi asosida uch asosiy turga bo‘linadi:

1. Kognitiv (bilim) natijalar

Intellektual ko‘nikmalar va bilimlarni qamrab oladi.
🔹 Bilish, tushunish, tahlil qilish va baholash.
Misol:

  • O‘quvchi loyihaning asosiy bosqichlarini sanab o‘tadi.

  • O‘quvchi marketing strategiyalarini taqqoslaydi.


2. Affektiv (munosabat) natijalar

Emotsional reaktsiyalar va qadriyatlar bilan bog‘liq natijalar.
🔹 Qadriyatlar, motivatsiya va hissiyotlar.
Misol:

  • O‘quvchi turli madaniy qadriyatlarga hurmat bilan munosabatda bo‘ladi.

  • Jamoa bilan ishlash jarayonida ijobiy munosabat ko‘rsatadi.


3. Psixomotor (ko‘nikma) natijalar

Jismoniy va motorli ko‘nikmalarni rivojlantirish bilan bog‘liq.
🔹 Harakatlar, koordinatsiya, amaliy ko‘nikmalar.
Misol:

  • O‘quvchi yurak-qon tomir reanimatsiyasini (YQR) to‘g‘ri bajara oladi.

  • Laboratoriya jihozlaridan xavfsiz foydalanadi.


📈 Blum taksonomiyasi asosida o‘quv natijalari darajalari

Blum taksonomiyasiga ko‘ra o‘quv natijalari 6 darajaga bo‘linadi:

Daraja Tavsif Misol fe’llar Misol natija
1. Bilish Ma’lumotni eslab qolish va takrorlash Ta’riflash, sanab o‘tish, eslab qolish O‘quvchi qon aylanish tizimi qismlarini sanab o‘tadi.
2. Tushunish Ma’lumotni tushunish va tushuntirish Tushuntirish, ifodalash, izohlash O‘quvchi fotosintez jarayonini tushuntiradi.
3. Qo‘llash Bilimni amaliyotda qo‘llash Qo‘llash, ishlatish, namoyish qilish O‘quvchi Excel dasturidan foydalangan holda ma’lumotlarni tahlil qiladi.
4. Tahlil qilish Ma’lumotlarni ajratish va tahlil qilish Tahlil qilish, taqqoslash, sintez qilish O‘quvchi marketing strategiyalarini taqqoslaydi.
5. Baholash Qaror chiqarish va baholash Baholash, izohlash, qaror qilish O‘quvchi biznes-rejani samaradorligini baholaydi.
6. Yaratish Yangi g‘oya yoki mahsulot yaratish Yaratish, ishlab chiqish, loyihalash O‘quvchi yangi mobil ilova konsepsiyasini ishlab chiqadi.

🏆 Yaxshi yozilgan o‘quv natijalari misollari

✔️ O‘quvchi kursni tugatgandan so‘ng asosiy yurak xastaligi belgilari haqida tushuncha beradi.
✔️ Mashg‘ulot yakunida o‘quvchi marketolog vazifasini bajara oladi.
✔️ Dars yakunida o‘quvchi SWOT tahlil asosida biznes-reja tuzadi.


🚀 O‘quv natijalari yozishda eng yaxshi amaliyotlar

Aniq so‘zlardan foydalaning – Aniq va tushunarli fe’llardan foydalaning (masalan, tushuntirish, tahlil qilish, yaratish).
Noto‘g‘ri so‘zlardan qoching – "Bilish", "tushunish" kabi umumiy so‘zlardan qoching.
Talaba nuqtai nazaridan yozing – O‘quvchi nimaga erishadi?
Oddiy tilda yozing – Qisqa va tushunarli bo‘lishi kerak.
Baholash mezonini ko‘rsating – O‘quv natijalari baholash mumkin bo‘lishi kerak.


🔍 O‘quv natijalari yozishda keng tarqalgan xatolar

Noaniqlik – "O‘quvchi tushunadi" kabi umumiy bayonotlardan qoching.
O‘qituvchi faoliyatini bayon qilish – "O‘qituvchi tushuntiradi" o‘rniga "O‘quvchi tushuntiradi" deb yozing.
O‘lchab bo‘lmaslik – Baholash imkonini beradigan mezonlarni ko‘rsatish kerak.


🌟 O‘quv natijalari nega muhim?

✅ O‘quvchilarga nimaga erishish kerakligini aniq ko‘rsatadi.
✅ O‘qituvchiga ta’lim dasturini tuzishda yordam beradi.
✅ Baholash jarayonini osonlashtiradi.
✅ O‘quv jarayoni samaradorligini oshiradi.

 

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций