1. O'qitishning asosiy nazariyalari
Ta'lim psixologiyasida bir nechta asosiy o'quv nazariyalari mavjud bo'lib, ular odamlarning qanday va nima uchun o'rganishlarini tushuntiradi.
Davranish nazariyasi (Behaviorizm): O'qish, tashqi stimuluslarga javoban yuzaga keladigan reaktsiyalar natijasi sifatida qaraladi. Ushbu nazariyani Jon Uotson va B.F. Skinner kabi olimlar ishlab chiqqan. O'qish, mukofotlash yoki jazolash orqali sodir bo'ladi.
Kognitiv nazariya: O'qish, bu faollik jarayoni bo'lib, o'quvchilar faol ravishda bilimlarni qurishadi, nafaqat tashqi manbalardan ularga o'rganishadi. Ushbu nazariya, diqqat, xotira va masalalarni hal qilish kabi jarayonlarni muhim deb hisoblaydi.
Sotsiokul'turaviy nazariya: Lev Vygotskiy tomonidan ishlab chiqilgan ushbu nazariyada, o'qish jarayonida ijtimoiy o'zaro aloqalar va madaniy omillar muhim ahamiyatga ega. Bu kontekstda, yaqin rivojlanish zonasini (ZBR) va tajribali kishilar tomonidan taqdim etilgan qo'llab-quvvatlash kabi tushunchalar muhim o'rin tutadi.
Konstruktivizm: Ushbu nazariya, o'quvchilar o'z bilimlarini tajriba, tadqiqot va atrof-muhit bilan o'zaro aloqalar orqali quradilar, degan fikrni ilgari suradi. Jan Piyaje va Lev Vygotskiy ushbu sohada asosiy tadqiqotchilar bo'lgan.
Motivatsiya, o'qishning muvaffaqiyatini belgilaydigan muhim omildir. Ta'lim psixologiyasida motivatsiyaning ikki asosiy turi ajratiladi:
Tashqi motivatsiya: O'qishning maqsadi tashqi omillar orqali, masalan, mukofotlar, baholar, e'tiroflar bilan erishiladi.
Ichki motivatsiya: O'qish jarayoni o'zi uchun qiziqarli bo'lib, o'quvchilarda ichki motivatsiya mavjud. Bu, o'ziga xos maqsadlar yoki qiziqishlar orqali yuzaga keladi.
Hissiyotlar o'qish jarayonida katta ahamiyatga ega. Ijobiy hissiyotlar diqqat, xotira va ma'lumotlarni qabul qilishni yaxshilashi mumkin, aksincha, stress va xavotir o'qish samaradorligini kamaytiradi.
Ta'lim psixologiyasi, turli yosh guruhlaridagi o'quvchilarning kognitiv qobiliyatlarini qanday rivojlanishini o'rganadi. Masalan, Jan Piyaje nazariyasi kognitiv rivojlanishning bosqichlarini tasvirlaydi: sensor-motorikdan to formal-operatsion bosqichgacha, bu erda o'quvchilar abstrakt fikrlashni o'rganadilar.
Ta'lim psixologiyasi o'quvchilar sinfdagi xulq-atvorini va bu xulq-atvorni shakllantiruvchi omillarni o'rganadi. Bu quyidagi mavzularni o'z ichiga oladi:
Sinfda xulq-atvorni boshqarish: Psixologlar, o'quvchilarning xulq-atvorini boshqarish va qo'llab-quvvatlovchi o'quv muhitini yaratish uchun strategiyalar ishlab chiqadilar.
Ijtimoiy aloqalar: O'quvchilar o'rtasidagi va o'quvchilar bilan o'qituvchilar o'rtasidagi munosabatlar o'quv jarayoniga qanday ta'sir ko'rsatishini o'rganish.
Ta'lim va individual farqlar: Ta'lim psixologiyasi, o'quvchilarning o'qish uslublaridagi farqlarni hisobga olgan holda, masalan, vizual, audial yoki kinestetik o'rganish uslublari orqali ma'lumotlarni qanday qabul qilishini o'rganadi.
Ta'lim psixologiyasi ta'lim dasturlarini, o'qitish usullarini va baholashni ishlab chiqishda faol qo'llaniladi, shuningdek, o'qish jarayonidagi muammolarni, masalan, motivatsiya, xulq-atvor va kognitiv rivojlanishni hal qilishda yordam beradi.
Bu yondashuvda o'qituvchilar o'quvchilarning ehtiyojlariga qarab o'quv materiallari va metodlarini moslashtiradilar. Masalan, maxsus ehtiyojlari yoki turli tayyorgarlik darajalariga ega bo'lgan o'quvchilarga individual vazifalar berish.
Ta'lim psixologiyasi, bilimlarni baholashning samarali usullarini ishlab chiqishga yordam beradi, bu esa faqat bilimlarni emas, balki ularni amalda qo'llash qobiliyatini ham o'lchaydi. Bu, an'anaviy testlardan tortib, loyiha ishlari yoki portfoliolar kabi zamonaviy usullargacha bo'lishi mumkin.
Neyrobiologiya sohasidagi yutuqlar bilan ta'lim psixologiyasi neyrobilim bilan hamkorlik qilib, miya qanday ishlashini va o'qishning neyroplastisitaga qanday ta'sir ko'rsatishini tushunishga harakat qiladi. Bu miya ishlashini yaxshiroq tushunishga va ta'lim metodlarini yanada samarali qilishga imkon beradi.
Ta'lim psixologiyasi — bu o'quvchilarning o'qish va rivojlanish jarayonlarini chuqur o'rganadigan keng qamrovli soha. Ta'lim psixologiyasining asosiy nazariyalari va usullari o'qituvchilarga o'quvchilarni samarali o'qitishda yordam beradi, o'quvchilarga esa o'z maqsadlariga erishishda yordam beradi. O'qish usullari va baholash metodlari o'quvchilarning individual ehtiyojlariga moslashtirilishi kerak, bu esa ta'lim jarayonini yanada samarali va muvaffaqiyatli qiladi.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций