1. Talabalarda tanqidiy fikrlashni rivojlantirish strategiyalari
Sokratik savollar usuli: talabalarni o‘z fikrlarini shubha ostiga olishga va turli nuqtai nazarlarni o‘rganishga undaydi.
Muammoga asoslangan ta’lim (PBL): real hayotdagi muammolarni yechish bo‘yicha guruhli ishlar orqali izchil fikrlashni shakllantiradi.
Bahs va munozaralar: talabalar fikrlarini dalillar asosida himoya qilishni o‘rganadilar.
Vaziyat (case) tahlili: tarix, fan yoki axloqiy holatlar asosida tahlil qilish orqali qarorlar va oqibatlarni tushunishga yordam beradi.
Reflektiv kundaliklar: talabalarning o‘z fikrlari va qarashlarining qanday o‘zgarganini yozma ravishda tahlil qilishi.
Tadqiqotga asoslangan yondashuv tanqidiy fikrlashni quyidagicha rag‘batlantiradi:
Savollar berishga va qiziqishga undaydi;
Dalilga asoslangan fikrlashni rivojlantiradi;
Jamoaviy ishlash va fikr almashishga imkon beradi;
Talabalarni o‘z xulosalarini chiqarishga undaydi, ya’ni tayyor javoblar emas, o‘z fikri ustida ishlashga yo‘naltiradi.
O‘qituvchi bu usulda bilim beruvchi emas, balki yo‘l ko‘rsatuvchi sifatida ishtirok etadi.
Baholash mezonlari (rubrikalar): tahliliy fikr, mantiqiy izchillik, dalil va xulosalarni inobatga olgan holda ishlab chiqiladi.
Amaliy topshiriqlar: esse, taqdimotlar, loyiha ishlari — tanqidiy va mustaqil fikrni talab qiladi.
Oraliq baholash usullari: “o‘yla–jufting bilan muhokama qil–ulash” usuli, o‘zaro baholash, savol-javoblar.
Fikr-mulohaza va refleksiya: o‘qituvchi tomonidan berilgan savollar va tahliliy izohlar talabalarni yanada chuqurroq fikrlashga undaydi.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций