Zamonaviy, tez o‘zgarayotgan dunyoda o‘quvchilar uchun eng muhim ko‘nikmalardan biri bu — bardoshlilik (rezilyentlik), ya’ni qiyinchiliklardan so‘ng tiklanish, moslashish va muvaffaqiyatsizliklarga qaramay harakatni davom ettira olish qobiliyatidir. Ta’limda bardoshlilikni rivojlantirish faqat yaxshi baholar emas, balki hayotga tayyorlash demakdir. O‘qituvchilar bardoshlilikni o‘rgatish orqali o‘quvchilarning hissiy kuchini, muammo yechish salohiyatini va o‘sishga yo‘naltirilgan tafakkurni shakllantiradi.
Bardoshli o‘quvchilar:
Muvaffaqiyatsizlikdan so‘ng qayta urinib ko‘rishga tayyor bo‘ladi
Akademik stress va tengdoshlar bosimiga kamroq beriladi
Vaqtni boshqarish va maqsad qo‘yishda yaxshiroq bo‘ladi
O‘ziga ishongan va hissiy jihatdan bardoshli bo‘ladi
Bardoshlilikni rivojlantirish orqali o‘qituvchi shunday muhit yaratadi: harakat qadrlanadi, xatolar o‘rganishning bir qismi sifatida qabul qilinadi va o‘quvchilar o‘z ustida ishlashga ishonadi.
Tarix, adabiyot yoki shaxsiy hayotdan misollar keltiring. Har kim muammolarga duch kelishini tushuntiring.
Misol: Tomas Edison chiroqni ixtiro qilishdan oldin yuzlab marotaba muvaffaqiyatsizlikka uchragan.
Aql va qobiliyatlar — bu mehnat bilan rivojlanadigan ko‘nikmalar, degan fikrni shakllantiring. Quyidagi iboralarni ishlating:
“Sen buni hali o‘rganmading.”
“Bu xatodan nimani o‘rgandik?”
Natijadan ko‘ra harakatni qadrlang.
Shaxsiy hayotingizdagi qiyinchiliklar va ularni qanday yengganingiz haqida gapiring. Muammolarni qanday hal qilayotganingizni ko‘rsating.
O‘qituvchining yordamini his qilgan o‘quvchi xatolardan qo‘rqmaydi va o‘z ustida ishlashga tayyor bo‘ladi. Har kuni salomlashing, ularni tinglang va e’tibor bering.
O‘quvchilarga real hayotga yaqin vazifalar bering. Variantlarni, natijalarni va harakatlarni tahlil qiling. O‘rganganlarini baholang.
Oddiy nafas mashqlari, kundalik yozish yoki tinch o‘ylash mashg‘ulotlari orqali stressni kamaytirish mumkin. Hissiy lug‘atni o‘rgatish o‘zini anglashni kuchaytiradi.
O‘quvchilarga qisqa va uzoq muddatli maqsadlar qo‘yishni o‘rgating. Natijalarni kuzatib boring va kichik yutuqlarni nishonlang.
“Xafa bo‘lish normal holat. Endi nima qilishimiz mumkin?”
“Bu muammoni boshqacha hal qilish mumkinmi?”
“Oldingiga qaraganda yaxshilanding!”
“Xatolar — bu ham o‘rganishning bir qismi.”
Bardoshlilik tug‘ma emas — uni o‘rgatish mumkin. Qo‘llab-quvvatlovchi muhit yaratish, o‘z xatti-harakatlaringiz orqali namuna bo‘lish va strategiyalarni o‘rgatish orqali o‘qituvchilar o‘quvchilarni nafaqat maktabga, balki hayotga tayyorlaydi. Bardoshli o‘quvchilar — kelajakda kuchli, moslashuvchan va muvaffaqiyatli insonlarga aylanishadi.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций