article-img 05.05.2025 email 10

Ta’limda bardoshlilikni qanday o‘rgatish mumkin?

Zamonaviy, tez o‘zgarayotgan dunyoda o‘quvchilar uchun eng muhim ko‘nikmalardan biri bu — bardoshlilik (rezilyentlik), ya’ni qiyinchiliklardan so‘ng tiklanish, moslashish va muvaffaqiyatsizliklarga qaramay harakatni davom ettira olish qobiliyatidir. Ta’limda bardoshlilikni rivojlantirish faqat yaxshi baholar emas, balki hayotga tayyorlash demakdir. O‘qituvchilar bardoshlilikni o‘rgatish orqali o‘quvchilarning hissiy kuchini, muammo yechish salohiyatini va o‘sishga yo‘naltirilgan tafakkurni shakllantiradi.


🌱 Nega bardoshlilik muhim?

Bardoshli o‘quvchilar:

  • Muvaffaqiyatsizlikdan so‘ng qayta urinib ko‘rishga tayyor bo‘ladi

  • Akademik stress va tengdoshlar bosimiga kamroq beriladi

  • Vaqtni boshqarish va maqsad qo‘yishda yaxshiroq bo‘ladi

  • O‘ziga ishongan va hissiy jihatdan bardoshli bo‘ladi

Bardoshlilikni rivojlantirish orqali o‘qituvchi shunday muhit yaratadi: harakat qadrlanadi, xatolar o‘rganishning bir qismi sifatida qabul qilinadi va o‘quvchilar o‘z ustida ishlashga ishonadi.


📘 Sinfda bardoshlilikni o‘rgatish usullari

1. Qiyinchilik va xatolarni tabiiy hol deb ko‘rsating

Tarix, adabiyot yoki shaxsiy hayotdan misollar keltiring. Har kim muammolarga duch kelishini tushuntiring.

Misol: Tomas Edison chiroqni ixtiro qilishdan oldin yuzlab marotaba muvaffaqiyatsizlikka uchragan.

2. O‘sishga yo‘naltirilgan tafakkurni rag‘batlantiring

Aql va qobiliyatlar — bu mehnat bilan rivojlanadigan ko‘nikmalar, degan fikrni shakllantiring. Quyidagi iboralarni ishlating:

  • “Sen buni hali o‘rganmading.”

  • “Bu xatodan nimani o‘rgandik?”

Natijadan ko‘ra harakatni qadrlang.

3. O‘zingiz bardoshli bo‘lishga namuna bo‘ling

Shaxsiy hayotingizdagi qiyinchiliklar va ularni qanday yengganingiz haqida gapiring. Muammolarni qanday hal qilayotganingizni ko‘rsating.

4. Ishonchli va samimiy munosabatlar yarating

O‘qituvchining yordamini his qilgan o‘quvchi xatolardan qo‘rqmaydi va o‘z ustida ishlashga tayyor bo‘ladi. Har kuni salomlashing, ularni tinglang va e’tibor bering.

5. Muammoni hal qilish ko‘nikmalarini o‘rgating

O‘quvchilarga real hayotga yaqin vazifalar bering. Variantlarni, natijalarni va harakatlarni tahlil qiling. O‘rganganlarini baholang.

6. Hissiyotlarni boshqarishni o‘rgating (mindfulness)

Oddiy nafas mashqlari, kundalik yozish yoki tinch o‘ylash mashg‘ulotlari orqali stressni kamaytirish mumkin. Hissiy lug‘atni o‘rgatish o‘zini anglashni kuchaytiradi.

7. Maqsad qo‘yishga o‘rgating

O‘quvchilarga qisqa va uzoq muddatli maqsadlar qo‘yishni o‘rgating. Natijalarni kuzatib boring va kichik yutuqlarni nishonlang.


💬 Bardoshlilikni rag‘batlantiruvchi iboralar

  • “Xafa bo‘lish normal holat. Endi nima qilishimiz mumkin?”

  • “Bu muammoni boshqacha hal qilish mumkinmi?”

  • “Oldingiga qaraganda yaxshilanding!”

  • “Xatolar — bu ham o‘rganishning bir qismi.”


🎯 Xulosa

Bardoshlilik tug‘ma emas — uni o‘rgatish mumkin. Qo‘llab-quvvatlovchi muhit yaratish, o‘z xatti-harakatlaringiz orqali namuna bo‘lish va strategiyalarni o‘rgatish orqali o‘qituvchilar o‘quvchilarni nafaqat maktabga, balki hayotga tayyorlaydi. Bardoshli o‘quvchilar — kelajakda kuchli, moslashuvchan va muvaffaqiyatli insonlarga aylanishadi.

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций