Ta’lim inson huquqlaridan biri sifatida tan olinadi va ijtimoiy ko‘tarilishda kuchli vosita sanaladi. Ammo barcha uchun ta’lim imkoniyatlarini yaratishga bo‘lgan harakatlarga qaramay, turli ijtimoiy qatlamlardan bo‘lgan o‘quvchilar o‘rtasidagi farqlar hali ham mavjud. Ta’limda tenglik — bu har bir o‘quvchiga u muvaffaqiyat qozonishi uchun zarur bo‘lgan resurslar, imkoniyatlar va yordamni ta’minlashdir, ularning oilaviy holati yoki yashash joyidan qat’i nazar.
Tenglik va adolat tushunchalari bir-biridan farq qiladi. Tenglik — bu hammani bir xil sharoit bilan ta’minlash bo‘lsa, adolat — har kimning ehtiyojiga qarab imkoniyat yaratishdir. Masalan, kam ta’minlangan oiladan chiqqan o‘quvchiga bepul tushlik, qo‘shimcha darslar yoki texnik jihozlar kerak bo‘lishi mumkin.
Daromaddagi tafovutlar – Yuqori daromadli oilalar o‘z farzandlariga xususiy maktablar, repetitorlar, to‘garaklar va zamonaviy texnologiyalarni taqdim eta oladi, bu esa kam ta’minlangan o‘quvchilarda mavjud bo‘lmaydi.
Maktab moliyalashtiruvi – Boy hududlardagi maktablar ko‘proq moliyaviy resurslarga ega bo‘ladi, bu esa tajribali o‘qituvchilar, yaxshi infratuzilma va ko‘p imkoniyatlarni yaratadi.
Madaniy kapital – Yuqori ijtimoiy qatlamdagi bolalar odatda o‘qish, san’at, sayohatlar va bilimga yo‘naltirilgan muhitda ulg‘ayadi.
Bilinmas kamsitishlar va stereotiplar – O‘qituvchilar ba’zida kam ta’minlangan o‘quvchilardan kamroq natija kutadi, bu esa ularning o‘ziga bo‘lgan ishonchiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Adolatli moliyalashtirish – Maktablarga moliyaviy yordam faqat soliqqa asoslanmasdan, ehtiyoj asosida taqsimlanishi kerak.
Texnologiyaga teng kirish – Har bir o‘quvchiga kompyuter, internet va raqamli savodxonlikni o‘rgatish orqali raqamli tafovutni kamaytirish mumkin.
Erta bolalik ta’limi – Sifatli maktabgacha ta’lim dasturlari barcha bolalarni maktabga tayyorlaydi.
Inklyuziv o‘quv dasturlari – Darsliklar va materiallar barcha madaniyatlar va turmush tarzini o‘zida aks ettirishi kerak.
Oila va jamoa bilan hamkorlik – Maktablar ota-onalar va mahalliy hamjamiyatlar bilan yaqin hamkorlikda ishlashi muhim.
O‘qituvchilarni tayyorlash va qo‘llab-quvvatlash – Ularni ijtimoiy tenglik, inklyuziya va stereotiplardan xoli yondashuv bo‘yicha o‘qitish zarur.
Ta’limdagi tenglik — bu nafaqat axloqiy burch, balki ijtimoiy taraqqiyot uchun zarurdir. Ijtimoiy to‘siqlarni yo‘qotib, har bir o‘quvchiga o‘z salohiyatini ro‘yobga chiqarish imkoniyatini yaratish orqali biz adolatli va barqaror jamiyat sari harakat qilamiz.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций