Ta’lim — bu insonlarga bilim, ko‘nikma, qadriyat va ijtimoiy tajribalarni o‘rgatish va avloddan avlodga o‘tkazish jarayonidir. Ta’lim insoniy taraqqiyotning va jamiyat rivojining asosiy tayanchi hisoblanadi.
Bu davrda ta’lim norasmiy shaklda, og‘zaki ravishda berilgan.
Bolalar ota-onalar va jamiyat a’zolaridan:
Kuzatish orqali
Taqlid qilish orqali
Amaliy mashg‘ulotlar orqali (ov qilish, dehqonchilik, hunarmandchilik) o‘rgangan.
Maqsad: omadli hayot kechirish va madaniyatni saqlab qolish.
Ta’lim ko‘proq yozuvchilar, ruhoniylar va amaldorlar uchun edi.
Yozuv (ixtirolar), matematika, diniy bilimlar o‘rgatilgan.
Maktablar ibodatxonalarga biriktirilgan.
Ta’lim ustoz (guru) tomonidan o‘quvchilarga gurukulada berilgan.
Vedalar, falsafa, san’at, tibbiyot, astronomiya asosiy fanlar bo‘lgan.
Ustoz va shogird o‘rtasida muqaddas aloqa mavjud edi.
Konfutsiylik ta’limning markaziga axloqiy qadriyatlarni qo‘ydi.
O‘qish, adabiyot, davlat xizmatiga tayyorlov asosiy yo‘nalishlar edi.
Dastlabki davlat imtihon tizimlari paydo bo‘lgan.
Yunonlar (Sokrat, Platon, Aristotel) falsafa, mantiq, notiqlikni o‘rgatgan.
Rimliklar ta’limni amaliy hayotga tayyorlov sifatida ko‘rgan – huquq, adabiyot, harbiy fanlar.
Yevropada ta’lim cherkov nazorati ostida edi.
Monastir maktablari — diniy fanlar, lotin tili.
Musulmon dunyosida:
Madrasalar — Qur’on, fiqh, tibbiyot, matematika, falsafa.
Dastlabki universitetlar:
Bolonya (Italiya, 1088)
Parij (Fransiya, 1150)
Oksford (Angliya, 1096)
Antik dunyo bilimlariga qaytish.
Gumanistik ta’lim rivojlandi — adabiyot, tarix, san’at.
Matbaa ixtiro qilinishi (Gutenberg, 1450) bilimlarni ommalashtirdi.
Mashhur ta’lim arboblari:
Yan Amos Komenskiy – barcha uchun maktab, ko‘rgazmali vositalar
Rousseau – bolaning tabiiy rivojlanishi
John Locke – tajriba orqali bilim olish
Ishlab chiqarish o‘sdi → savodxonlikka ehtiyoj kuchaydi.
Davlat maktablari, majburiy ta’lim qonunlari joriy etildi.
Maktablar: sinf tizimi, o‘quv dasturlari, dars jadvali.
O‘qituvchi tayyorlash institutlari (normal maktablar) ochildi.
Davr | Xususiyatlar |
---|---|
XX asr | Umumiy boshlang‘ich ta’lim, diplomlashuv, milliy o‘quv dasturlari |
Ikkinchi Jahon urushidan so‘ng | Ta’lim – inson huquqi sifatida tan olindi, Oliy ta’lim ommalashdi |
XXI asr | Raqamli ta’lim, onlayn kurslar, STEAM (fan, texnologiya, san’at, matematika) |
Bugun | Inklyuziv ta’lim, umrbod o‘rganish, sun’iy intellekt yordamida o‘qitish |
Ism | Hissasi |
---|---|
Sokrat | Savol-javob orqali o‘rgatish (sokratik metod) |
Konfutsiy | Axloq, hurmat, oila va davlatga xizmat g‘oyalari |
Platon | Akademiya asoschisi; ta’lim ideal jamiyat qurilishi vositasi |
Komenskiy | Zamonaviy maktab tizimi asoschisi, didaktika yaratuvchisi |
John Dewey | “Amaliyot orqali o‘rganish”, talabaga yo‘naltirilgan ta’lim |
Montessori | Bolani mustaqil o‘rganishga undovchi tizim |
Paulo Freire | Ta’lim orqali ozodlik, tanqidiy fikrlashni o‘rgatish |
📌 Ta’lim insoniyat tarixida dastlab hayotiy ko‘nikmalarni o‘rgatish vositasi sifatida boshlangan bo‘lsa, bugungi kunga kelib, u ijtimoiy tenglik, taraqqiyot va innovatsiya manbai bo‘lib xizmat qilmoqda.
Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций