article-img 20.06.2025 email 7

Ta’limning kelib chiqishi

 

Ta’lim nima?

Ta’lim — bu insonlarga bilim, ko‘nikma, qadriyat va ijtimoiy tajribalarni o‘rgatish va avloddan avlodga o‘tkazish jarayonidir. Ta’lim insoniy taraqqiyotning va jamiyat rivojining asosiy tayanchi hisoblanadi.


🏞️ 1. Qadimgi jamiyatlarda ta’lim (yozuvgacha bo‘lgan davr)

  • Bu davrda ta’lim norasmiy shaklda, og‘zaki ravishda berilgan.

  • Bolalar ota-onalar va jamiyat a’zolaridan:

    • Kuzatish orqali

    • Taqlid qilish orqali

    • Amaliy mashg‘ulotlar orqali (ov qilish, dehqonchilik, hunarmandchilik) o‘rgangan.

  • Maqsad: omadli hayot kechirish va madaniyatni saqlab qolish.


🏺 2. Qadimgi sivilizatsiyalarda ta’lim (mil. avv. 3000 – mil. 500-yillar)

🏛️ Misr va Mesopotamiya

  • Ta’lim ko‘proq yozuvchilar, ruhoniylar va amaldorlar uchun edi.

  • Yozuv (ixtirolar), matematika, diniy bilimlar o‘rgatilgan.

  • Maktablar ibodatxonalarga biriktirilgan.

🧘‍♂️ Hindiston

  • Ta’lim ustoz (guru) tomonidan o‘quvchilarga gurukulada berilgan.

  • Vedalar, falsafa, san’at, tibbiyot, astronomiya asosiy fanlar bo‘lgan.

  • Ustoz va shogird o‘rtasida muqaddas aloqa mavjud edi.

🧠 Xitoy

  • Konfutsiylik ta’limning markaziga axloqiy qadriyatlarni qo‘ydi.

  • O‘qish, adabiyot, davlat xizmatiga tayyorlov asosiy yo‘nalishlar edi.

  • Dastlabki davlat imtihon tizimlari paydo bo‘lgan.

🏛️ Yunoniston va Rim

  • Yunonlar (Sokrat, Platon, Aristotel) falsafa, mantiq, notiqlikni o‘rgatgan.

  • Rimliklar ta’limni amaliy hayotga tayyorlov sifatida ko‘rgan – huquq, adabiyot, harbiy fanlar.


3. O‘rta asrlar (500–1500-yillar)

  • Yevropada ta’lim cherkov nazorati ostida edi.

    • Monastir maktablari — diniy fanlar, lotin tili.

  • Musulmon dunyosida:

    • Madrasalar — Qur’on, fiqh, tibbiyot, matematika, falsafa.

  • Dastlabki universitetlar:

    • Bolonya (Italiya, 1088)

    • Parij (Fransiya, 1150)

    • Oksford (Angliya, 1096)


🌱 4. Uyg‘onish va Ma’rifat davri (1500–1800-yillar)

  • Antik dunyo bilimlariga qaytish.

  • Gumanistik ta’lim rivojlandi — adabiyot, tarix, san’at.

  • Matbaa ixtiro qilinishi (Gutenberg, 1450) bilimlarni ommalashtirdi.

  • Mashhur ta’lim arboblari:

    • Yan Amos Komenskiy – barcha uchun maktab, ko‘rgazmali vositalar

    • Rousseau – bolaning tabiiy rivojlanishi

    • John Locke – tajriba orqali bilim olish


🏭 5. Sanoat inqilobi davri (1800–1900-yillar)

  • Ishlab chiqarish o‘sdi → savodxonlikka ehtiyoj kuchaydi.

  • Davlat maktablari, majburiy ta’lim qonunlari joriy etildi.

  • Maktablar: sinf tizimi, o‘quv dasturlari, dars jadvali.

  • O‘qituvchi tayyorlash institutlari (normal maktablar) ochildi.


🌐 6. Zamonaviy ta’lim (XX – XXI asrlar)

Davr Xususiyatlar
XX asr Umumiy boshlang‘ich ta’lim, diplomlashuv, milliy o‘quv dasturlari
Ikkinchi Jahon urushidan so‘ng Ta’lim – inson huquqi sifatida tan olindi, Oliy ta’lim ommalashdi
XXI asr Raqamli ta’lim, onlayn kurslar, STEAM (fan, texnologiya, san’at, matematika)
Bugun Inklyuziv ta’lim, umrbod o‘rganish, sun’iy intellekt yordamida o‘qitish

👤 Mashhur ta’lim arboblari

Ism Hissasi
Sokrat Savol-javob orqali o‘rgatish (sokratik metod)
Konfutsiy Axloq, hurmat, oila va davlatga xizmat g‘oyalari
Platon Akademiya asoschisi; ta’lim ideal jamiyat qurilishi vositasi
Komenskiy Zamonaviy maktab tizimi asoschisi, didaktika yaratuvchisi
John Dewey “Amaliyot orqali o‘rganish”, talabaga yo‘naltirilgan ta’lim
Montessori Bolani mustaqil o‘rganishga undovchi tizim
Paulo Freire Ta’lim orqali ozodlik, tanqidiy fikrlashni o‘rgatish

📘 Xulosa

📌 Ta’lim insoniyat tarixida dastlab hayotiy ko‘nikmalarni o‘rgatish vositasi sifatida boshlangan bo‘lsa, bugungi kunga kelib, u ijtimoiy tenglik, taraqqiyot va innovatsiya manbai bo‘lib xizmat qilmoqda.

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций