article-img 21.04.2025 email 22

UNESCO Ta'lim Maqsadlari va SDG 4

 

🌍 SDG 4 nima?

SDG 4 — bu Barqaror Taraqqiyot Maqsadlaridan biri bo'lib, **"Sifatli ta'lim"**ga qaratilgan. 2030 yilga qadar barcha uchun inklyuziv va tenglik asosida sifatli ta'limni ta'minlash va hayot davomida o'qish imkoniyatlarini yaratish maqsad qilinmoqda.

2015 yilda Birlashgan Millatlar Tashkilotining barcha a'zo davlatlari tomonidan 2030-yilga mo‘ljallangan Barqaror Taraqqiyot Agendasi qismida qabul qilingan SDG 4 ta'lim va rivojlanishning global maqsadlarida muhim o‘rin tutadi.


📚 SDG 4ning Asosiy Maqsadlari

SDG 4da ta'limga oid 10 ta maqsad mavjud bo‘lib, ular ta'limning turli jihatlarini qamrab oladi: mavjudlik, sifat, tenglik va hayot davomida o‘rganish.

  1. Barcha bolalar va qizlar uchun bepul, tenglik asosida sifatli boshlang‘ich va o‘rta ta'limni ta'minlash
    Har bir bola, qaysi ijtimoiy qatlamga mansub bo‘lmasin, sifatli ta'lim olish imkoniyatiga ega bo‘lishi kerak.

  2. Yoshlarning va katta yoshdagi erkaklar va ayollarning savodxonlik va hisoblash qobiliyatini oshirish
    Savodxonlik va hisoblash bolalar va kattalar uchun muhim asosiy ko‘nikmalar bo‘lib, ular uchun o‘rganish va rivojlanishning boshlang‘ich nuqtasini tashkil qiladi.

  3. Erkaklar va ayollar uchun texnik, kasb-hunar va oliy ta'limga teng kirishni ta'minlash
    Ta'limni barcha uchun teng va arzon qilish, ayniqsa ijtimoiy jihatdan kam ta'minlangan guruhlar uchun muhimdir.

  4. Yoshlarning va kattalarning ish o‘rni, yaxshi kasblar va tadbirkorlik uchun zarur ko‘nikmalarni oshirish
    Ularni yuqori talabga ega bo‘lgan sohalarda muvaffaqiyatli ish topishlari uchun kerakli ko‘nikmalar bilan ta'minlash.

  5. Ta'limda gender tengsizlikni yo‘q qilish va zaif guruhlar, shu jumladan nogironlar, tubjoy xalqlar va ijtimoiy xavfdagi bolalar uchun teng imkoniyatlar yaratish
    Gender tengligi va inklyuzivlik — bu barcha uchun ta'lim imkoniyatlarini ta'minlashda asosiy elementlardir.

  6. Barcha yoshlar va katta yoshdagi erkaklar va ayollarni savodxonlik va hisoblash qobiliyatlari bilan ta'minlash
    Bu maqsad, bolalarni yanada mukammal o‘rganishga va shaxsiy rivojlanishga tayyorlash uchun asosiy bilimlarni rivojlantirishga qaratilgan.

  7. Barcha o‘quvchilarga barqaror rivojlanishni ilgari surish uchun zarur bilim va ko‘nikmalarni o‘rgatish
    Ta'lim jarayoniga barqarorlik va global fuqarolik tushunchalarini qo‘shish, odamlarni jamiyat va atrof-muhit uchun foydali bo‘lishga tayyorlash.

  8. Bolalar, nogironlar va genderga moslashtirilgan ta'lim muassasalarini qurish va yaxshilash
    Ta'lim infratuzilmasini yaxshilash, xavfsiz va qo‘llab-quvvatlovchi muhit yaratish juda muhimdir.

  9. Rivojlanayotgan mamlakatlar uchun bursalar sonini ko‘paytirish
    Rivojlanayotgan mamlakatlardan talabalar uchun o‘qish imkoniyatlarini oshirish va ularga oliy ta'lim olish imkoniyatini berish.

  10. O‘qituvchilarni ko‘paytirish, shu jumladan rivojlanayotgan mamlakatlarda o‘qituvchilarni tayyorlash bo‘yicha xalqaro hamkorlikni kuchaytirish
    Sifatli ta'limning asosi sifatli o‘qituvchilardir. O‘qituvchilarni tayyorlash va qo‘llab-quvvatlash ta'lim maqsadlariga erishishda muhimdir.


UNESCO SDG 4ni qanday qo‘llab-quvvatlaydi?

UNESCO ta'lim bo‘yicha SDG 4ning amalga oshirilishiga yordam berish uchun quyidagi yo‘nalishlarda faoliyat yuritadi:

  • Siyosat tavsiyalari va yo‘riqnomalar: UNESCO davlatlarga ta'lim sohasida milliy strategiyalarni ishlab chiqishda yordam beradi.

  • Monitoring va hisobot: UNESCO global progressni kuzatadi, ma'lumotlar to‘playdi va har yili rivojlanish jarayonlarini tahlil qiladi.

  • Xalqaro hamkorlik: UNESCO dunyo bo‘ylab davlatlar, tashkilotlar va sektorlar o‘rtasida hamkorlikni rivojlantiradi.


🌟 SDG 4ni amalga oshirishdagi muammolar

SDG 4ning amalga oshirilishi global ta'lim tizimida katta o‘zgarishlarni talab etadi, ammo ba'zi qiyinchiliklar mavjud:

  1. Nodavlatlik: Ko‘plab ijtimoiy jihatdan kam ta'minlangan hududlarda ta'limga kirish imkoni hali ham cheklangan.

  2. Sifat va kirish: Ba'zi mamlakatlarda ta'limning kengayishi bilan uning sifati pasayib bormoqda.

  3. O‘qituvchilarning yetishmovchiligi: Kam rivojlangan mamlakatlarda sifatli o‘qituvchilarning yetishmasligi katta muammo.

  4. Gender tengsizligi: Ba'zi mintaqalarda, ayniqsa qishloq va mojarolar zonasida, gender tengsizlik hali ham mavjud.

  5. COVID-19: Pandemiya ta'lim sohasidagi mavjud muammolarni kuchaytirdi, ayniqsa zaif guruhlar uchun o‘qish imkoniyatlarini chekladi.


📊 SDG 4 ning kelajakka ta'siri

SDG 4ning amalga oshirilishi nafaqat ta'lim, balki global socio-iqtisodiy rivojlanishga ham katta ta'sir ko‘rsatadi. Sifatli ta'lim odamlarni o‘z hayotini yaxshilash, jamiyatga hissa qo‘shish va kambag‘allikni yengib o‘tish uchun zarur vosita sifatida xizmat qiladi. Bundan tashqari, ta'lim iqlim o‘zgarishi, noto‘g‘ri tenglik va sog‘liqni saqlash inqirozi kabi global muammolarni hal qilishda muhim ahamiyatga ega.


 

Примечание: Вся информация, представленная на сайте, является неофициальной. Получить официальную информацию можно с сайтов соответствующих государственных организаций